Selasa, 24 Mac 2009

KEINSAFAN SKETSA KEHIDUPAN

Teman..
Aku berada disuatu ruang yang begitu sempit dan sepi
Ruang yang tiada kata dan bahasa
Sedikitpun suara tidak ada yang mampu melalui ruang itu.
Yang ada hanyalah satu kuasa,yang mampu mengoncang akar dunia ,
yang mampu menggoyangkan tiang langit dan
yang mampu membelah kerasnya tanah.

Semalam enak diriku melamun,
Merasai kelalaian indahnya pentas terbesar hidup ini.
Namun pabila seketika mataku berkelip,
Aku terlantar,
Terasa seolah lumpuh semua kudrat yang dipinjamkan,
Terasa sempit ruang yang menyalurkan kedamaian bagi kehidupan.
Yang hanya aku mampu adalah,
Memanggil, menjerit, meraung dan berteriak memanggil suatu nama.
Allah….. Allah…. Ya Allah…

Ketika ini aku lemah,
Aku dibelenggu ruang yang memerangkap diriku.
Sekiranya aku tahu bila akan sampai waktu itu
Akan aku kuduskan diri ini,
Akan ku zuhudkan segala jiwa ini
Agar tidak akan aku rasakan suatu waktu yang paling aku geruni.


Teman..
Bergerak mata pena ini adalah untuk aku melakarkan sesuatu,
Sesuatu lakaran yang mungkin tidak akan ada gambarannya,
Lakaran yang mungkin tiada hurufnya,
Malah lakaran yang mungkin tiada bayangan diatas kertasnya..
Namun teman mata pena ini aku gerakkan,
demi untuk berkongsi suatu rasa yang mungkin tidak dapat kau rasai..
mengallir semua darah seorang bahadur,
menitis semua titisan air mata seoarang balu,
namun semuanya tidak akan sama dengan apa yang telah aku rasai…

kehidupan adalah suatu pentas amat luas…
kita adalah pelakon yang telah ditetapkan wataknya,
namun kita tidak mengetahui apa akan skripnya..
maka teman..
dalam melakonkan sebuah sketsa yang terbesar ini haruslah kita sentiasa dengannya,
dengan pengarah yang maha agung yang tahu segala jalan cerita ini.
Dan yang mampu mengubah semua perjalan sketsa ini...

Aku berharap teman apa yang telah aku lalui..
Menjadi sebuah sketsa kehidupan
yang mampu menginsafkan dan mampu menyedarkan akan diriku..
serta menyedarkan akan semua watak yang berjalan dalam babak cerita kehidupan ku..
kerna keinsafan adalah sebuah sketsa kehidupan...


NURKILAN ORANGTUA
HSNZ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan